Afgelopen week ben ik vooral bezig geweest met het printen van de model-D maar dit was lastiger dan verwacht. De onderdelen zijn complexer dan de V2 en moeten wat anders geprint worden. Dit leidt tot veel problemen maar uit eindelijk is het gelukt met de instellingen en ben ik aan het printen geweest de onderdelen zijn ook groter dus duurt het allemaal wat langer. Hieronder kan je zien wat ik bedoel met verkeerde print instellingen.

Na heel veel tijd is het vliegtuig bijna klaar met printen de vleugels en lichaam zijn klaar en alleen de staart stuk en wat kleine onderdelen moeten worden geprint.
Hieronder heb ik de instellingen die werken met een Dutchy 3D printer als je zelf een vliegtuig wilt printen. Voor andere printers moet je de instellingen aanpassen. De retraction moet 2.5 keer zo hoog en prime moet lager verder moet de flow rate net als bij de V2 op 50%. De wall line count en top/bottom layers zijn afhankelijk van de onderdeel de detail hierover kan je vinden op de eclipson website (https://www.eclipson-airplanes.com/model-d )
De instellingen die aangepast moeten worden:
Quality
Layer height= 0.3-0.25
Shell
Wall line count= 1-2 bekijk de instructies
Top layers= 0-2
Bottom layers = 0-2-8
Infill
Infill density= 0%
Material
Printing temperature= 240
Build plate temperature= 50-60
Flow= 50%
Speed
Travel speed= 180
Travel
Enable retraction= aangevinkt
Retraction distance= 1
Retraction prime amount= 0
Combing mode= off
Verhees Delta 1
Ook ben ik deze week begonnen aan de Verhees delta 1 model. Dit is houten model vliegtuig wat weer een nieuwe leerzame uitdaging vormt. Ik heb zelf geen ervaring met houten model bouw maar het enige waar ik moeite mee had was het werken met balsa hout omdat het heel zacht en breekbaar is. De delta wordt niet vliegbaar en een helft blijft ook open om de constructie te zien van het vliegtuig. Ik heb hierdoor een paar onderdelen geprint met de Dutchy om iets vergelijkbaar te krijgen. Meer info hoe het met de delta en model-d gaat volgende week!