
Begin vorige week heb ik weer veel gedaan en geleert over 3D printers aan het begin van de week heb geleerd over hoe het print bed precies vlak moet zijn en hoe dat gedaan wordt en vervolgens heb ik het met behulp van Fusion360 geprobeerd te doen dit lukte gedeeltelijk maar later bleek dat je met solid works een beter resultaat krijgt. Ook heb gelezen over G-code en hoe het gebruikt wordt bij een CNC of frees bank maar ook hoe G-code gebruikt wordt voor 3D printers.
Verder heb ik geleerd over thin wall printing en het geprobeerd met de Dutchy, dit werkt heel goed maar er waren wat kleine aanpassingen nodig en het resultaat was goed. De thin wall printing heb ik getest om ook te kunnen toepassen op een nieuw project waarmee ik van start ben gegaan, het maken van de Eclipson_MV2 van de YouTuber Troy Mcmillan. De Eclipson_MV2 is een bestuurbaar vliegtuig die in losse onderdelen (naast allen electronica) 3D printbaar is op een Dutchy.

Hier boven zijn de instellingen die ik heb gebruikt voor de thin wall printing van het test object. Dit zijn de instellingen voor gewone PLA de LW-PLA verschillen hiervan. De test object kan je hier vinden: https://www.planeprint.com/print
Het moeilijke aan het printen van het vliegtuig wordt het printen met Light Weight PLA (LW-PLA) dit is een veel lichter vorm van PLA die zicht uitzet door “active foaming technology”. De LW-PLA zet zich zelf uit pas bij temperaturen van boven de 230 graden celsius, dit zorgt ervoor dat je sneller kan printen en dat het resultaat veel lichter wordt dat met PLA.
Deze week ben ik veel bezig geweest met het printen en testen met de onderdelen van de Eclipson_MV2 zelf. Een paar onderdelen lukte maar en waren ook onderdelen zoals de spinner (de kap die op de propeller zit) die niet zo goed waren gelukt. Verder heb ik onderdelen die van PLA moeten zijn, geprint. Zoals de spinner1&2, horn cover, heel, motor holder, hinge aileron, Rim en de MLG.
Woensdag is de Lightweight PLA binnen gekomen en ben ik begonnen met testen en de slicer instellingen veranderen en testen om goed er mee te kunnen printen. De light weight PLA moet langzamer geprint worden met een bijna de helft van de flow rate en een veel hoger temperatuur, ik heb 240 graden en een flow rate van 60 gebruikt om goed te kunnen printen en de onderdelen lukken goed, je moet alleen voorzichtig zijn om de print van de plaat te halen.
Tot zo ver zijn er nu al een aantal onderdelen geprint die same de vleugel vormen. En ook een paar onderdelen die uit gewone PLA moeten zijn.
https://colorfabb.com/lw-pla-black De link om de LW-PLA te kopen.
https://www.youtube.com/channel/UC-PLORi88pfQXpe3a9EbuSw De link naar de YouTube kanaal van Troy Mcmillan.
https://www.eclipson-airplanes.com De link om zelf een vliegtuig te printen en bouwen.